الخميس، 21 مايو 2009

الحلقة الثانية من ( التطور الطبيعى للحاجة السقعة )

سوف ادخل فى عالم عميق عالم غريب عالم عجيب عالم عميق وسطحى فى نفس الوقت عالم بسيط وفى نفس الوقت معقد انه عالم المرأة كم هو صعب ات اتخيل ما يدور فى راسك وكم من الصعب ان تخيل عمق التفكير وسطحيتة فى نفس الوقت .........

استأذن منكى اختى الكريمة ان ادخل عالمك وان اجسد شخصيتك وان افكر تفكيركم وان عيش حياتك لمدة قصيرة هى قصتى .


.............................................

يا فاتن انت يا بنتى (ام فاتن )

فاتن : اية يا ماما
الام : يا بنتى مش قلتلك تنشرى الغسيل وتحضرى الاكل لاخواتك .
فاتن : أوففففففففففففففففففففف هو كل يوم انا اشمعنى انا يعنى منتى عندك مروة (اختها )
الام : متسمعى الكلام ومتوجعيش قلبى معاكى مروة نظفت الشقة وأكلت الطيور وراحت جابت اخوكى من الحضانة
فاتن : طيب طيب
فاتن بصوت خافت : أمتى بقى اسيب البيت دا ياربى انا تعبت امتى اتجوز واغور

الام : بتقولى حاجة يا فاتن
فاتن: لا يا ماما دا انا بكلم نفسى اصلى خلاص اتجننت
الام : ما هيى العيلة كلها ربنا مبركلها فى عقلها هههههه وضحكت الام ضحكة نقية
وضحكت فاتن ايضا وراحت على ممتها وقبلتها من رأسها

: يا ست الكل هواحنا لينا فى الدنيا اغلى منك واطيب واجمل وارق منك
ممتها : ممعيش فكة هههه

فاتن : ههههههه

طيب انا هروح انشر الغسيل واحضر الاكل سلام مؤقتا يا جميل موووة (تلك كانت قبلة منها موجة بطاقة هائلة من الحب الفطرى للام ومتجة الى امها )
وهى بتنشر الغسيل و منهمكة فى عصر الملابس قبل نشرها
حوار داخلى مع العقل والقلب

هى(
القلب) : محمد دا انسان محترم وكمان ابن حلال طيب ربنا يكرم
هى(العقل) : شيشششششششششششششششششششش اية الكلام الغريب اللى انت بتقوليه دا احنا زملاء وبس اكتر من كدا لا
هى
(القلب) : صح احنا زملاء وبس اكتر من كدا وقامت بضرب خدها بالقلم
هى
(العقل): انت هتستعبطى ولا اية احنا قلنا زملاء يعنى زملاء خلاص
هى
(القلب): خلاص بس بلاش ضرب


...............يافاااااااااااااااااااااااااااااااااااتن

ايوة يا ماما

الام:متشهلى يا بنتى هو احنا هنقعد طول اليوم فى نشر الغسيل

لا خلاص يا ماما انا خلصت اهو ......

وفى تلك الاوقات كان هناك قلبا يشتغل ومشاعر تحترق انها هو محمد


نايم فى الغرفة وواضع يدة تحت رأسة وتانى رجل من رجولة والرجل التانية مرخاة وموضوعة على البطانية (الغطاء) ومشغل التسجيل على اغنية (ترم ترم ...تن تن ) كان اغنية بتكلم عن الحب (مش عاوز اقول اغنية علشان الناس مترحش تسمعها بعد اما اخلص القصة ) وكان محمد يرددها وعايش فى دور الحبيب

وفجأة


طرق الباب طرقا شديدا ......

مين
انا
بابا
لا اله الا الله انا عملت النهردة ربنا يستر اية ايوة يا بابا دقيقة وحدة
...فى خلال هذة الثوانى قام بغلق التسجيل وتغيرة ووضع سورة يوسف للشيخ مشاارى ومشغل التسجيل مرة اخرى
وفتح الباب

الاب : عملت اية فى الكلية
هو : الحمد لله يا بابا احنا لسة فى الاول بس ان شاء الله هيكون خير
الاب : من كام يوم كان فى كتب كتاب واحد صحبك
هو:مين يا بابا
بابا : المهندس شريف اللى كان ساكن جنب عمتك الله يرحمها
هو: ياااااااه دا انسان محترم والله جدا وتجوز مين بقى
بابا : اتجوز بنت الاستاذ سيد عبد الرحمن اللى ساكن اول الشارع بتعنا
هو: ماشاء الله انسانة محترمة
بابا :هقابل اخوك احمد واخوك على وأخوك يوسف وبعد كدا انت
هو : لان انا نويت اتجوز من الحور العين ان شاء الله :)
بابا: الحور العين اللى فى الكلية عندك ولا اية هههههه
هو : لا انا الحمد لله معرفش بنات لان الموضوع حرام

بابا : يا ابنى لو احنا عرفنا ان فى طريق فية كلاب مثلا وعرفنا ان فى طريق تانى فية زهور وكان شارع جميل
ندخل من انهى شارع او نمشى من انهى طريق
هو : من الطريق الجميل طبعا !!!
بابا : معظم الشباب دلوقتى بيمشى فى طريق اللى فية كلاب وبيقول انا راجل وانا قوى عمر ما الكلاب هتعضنى انا اقوى من الحاجات دية فلو الكلاب معضتهوش يبقى اكيد هيكون مريض بأمراض نفسية من اللى شافة فى الشارع فمن الاول يا حبيبى بلاش ندخل طريق دا
هو : طبعا يا بابا
بابا:طيب هسيبك بقى تكمل باقى السورة وانا هروح اشوف يوسف اخوك

انهت الحلقة الثانية




ملحوظة مهمة جدا وواجب عملى ابضا
اول نقطة اما فاتن راحت تنشر الغسيل :)

انا مزكرتش التفاصيل بس انا عاوز اوجة كلمة كل الاعضاء البنات والاعضاء الرجالةبردو ينصحوا بيها اخوتهم
فى ناس اما بتخرج البلكونة مثلا او تنشر الغسيل مثلا بتعتبر البلكونة دية قطعة من بيتها

يعنى مثلا أكيد كل بنت بتكون فى البيت قعدة بحرية شوية ودا حقها يعنى

مثلا بتكون مش لبسة الحجاب

فالبلكونة دية قطعة من الشارع لازم تكون لبسة حجاب او على الاقل علشان السهولة اسدال يكون فى البيت واول اما
تروح البلكونة لأى غرض من الاغراض تلبسة علطول

وشكرا




هناك 5 تعليقات:

  1. السلام عليكم
    الحقيقة حلو البوست والاسكربيت أد ايه جميل ، بس مهما عملت علشان تفهم المرأة بتفكر ازاي ؟ هتتعب اوي دا في أمريكا عملوا فيلم خصوصي اسمه " كيف تفكر المرأة ؟ "
    تقبل مروي

    ردحذف
  2. :)

    ربنا يبارك فيك يا اخى الكريم مصعب على تعليقك وهى محاولة للتعمق :) مجرد محاولة

    شكرا اخى الكريم

    ردحذف
  3. انا ضحكت ضحك على الموضوع ده
    ماشاء الله طريقه عرض اكثر من رائعه
    وعلى فكرة فى الاخر مامت فاتن شكلها راحت ظبطط الغسيل تانى عشان هيا هاتبقى (مسطولة)فعشان ده هتلاقى الغسيل بيقولها ارحمينى وانشرينى عدل
    نرريييييييد المزييييييد

    ردحذف
  4. شكرا اختى الكريمة امل الاسلام على ردك على الموضوع ويارب اكون جسدت الواقع وان شاء الله هناك مفاجئات قريبا

    ردحذف
  5. ماشاء الله طريقة العرض جميلة جدااااااااا وواقعية جدا جداااااااا والفكرة كمان رائعة ... بارك الله فيك .. فى انتظار المفاجئات قريبا بإذن الله

    ردحذف